Spørsmål:
Hei! Har kikket på endel av spørsmålene rundt fødsel/keisersnitt/smerter, men finner ingen som har spurt om dette. Er 2.gangsfødende med morkake som ligger (for) langt ned,prolaps i L 4-5 og har i tillegg pericarditt, der jeg har hatt intense "anfall" med brystsmerter og pusteproblemer iløpet av svangerskapet.Denne blir ikke behandlet pga svangerskapet(2 i familien har hjerteprobl. bla min mor som er hjerteoperert for kort tid siden)Hadde også en pericarditt for 2 år siden...som ble behandlet over 2 mnd. Tankene mine går mot fødselen og hvordan dette skal bli/gå.....ligger våken om nettene etter at en lege sa at vi får ta sjansen, og "går det ikke har vi hjelpemidler......"-noe som ikke beroliget meg i det hele tatt. i tillegg er det lang reisevei til sykehuset(3timer) Forrige fødsel ble kaotisk med keisersnitt etter at man ikke fikk inn hjertelyd på barnet, og hverken faren eller jeg fikk vite særlig annet enn at nå måtte det gå fort... Hva skal jeg gjøre? Klarer ikke slå meg til ro med dette. Hilsen en engstelig "sprelsken"

Svar:
Fortstår godt at du er urolig med alle bekymringer og plager.
Siden du ikke skriver noe om hvor mange uker du er eller hvilken lege som har uttalt seg, svarer deg deg generellt.
Du kan be om en kontroll/samtale på fødeavdelingen. Jordmor/fastelegen henviser deg dit du skal føde. Om det er på samme sted som forrige gang har de journalen din der. Er dette et annet sykehus kan det være lurt å få tilsendt fødejournalen til denne kontrollen.
Med et keisersnitt er terskelen lavere for å velge det igjen, særlig med alt det du nå har i tillegg. Men er det det du selv ønsker?
Har du alt vært til en slik kontroll og det er her legen har uttalt seg, er det  fritt sykehusvalg og du kan evt. velge et annet og få en time der.
Det er viktig at du kommer med dine tanker, ønsker, bekymringer o.s.v. Det er din kropp, ditt barn og du har stor medbestemmelsesrett.
Lykke til!
Hilsen Monica.