Spørsmål:
Kjære jordmor, jeg håper du har anledning til å svare for jeg er så fryktelig usikker. Jeg står ovenfor et valg mellom vanlig fødsel eller keisersnitt og er ganske rådvill. Jeg er 29 uker og 6 dager på vei. Fosteret ligger i tverrleie, nærmere seteleie. Jeg har et barn fra før som ble forløst ved keisersnitt pga seteleie og min helse. Jeg har en imunsykdom, denne slo ut hver gang jeg ammet. Da fikk jeg 40 i feber og kroppens infeksjonstatus smalt opp til stigende crp. Den passerte 500 og det var ganske kritisk. Min sønn ble delammet i 9 måneder og det var utrolig tøft siden jeg fikk 40 i feber etter hver gang, men viktig for meg siden jeg selv er syk. Problemet er nå hvordan en vanlig fødsel vil påvirke kroppen min. En fødsel er jo en tyngere belastningen enn amming? Jeg håper å kunne klare å amme dette barnet også, men hva gjør jeg i forhold til fødsel? Jeg vet jo at dette er vanskelig å svare på, men håper likevel at du kan komme med noen synspunkter.Jeg lå sengeliggende over 14 dager på sykehus sist. Jeg er jo selvfølgelig redd for å bli så dårlig for jeg har tross alt en gutt på snart 3 år som trenger mamma. Dersom fosteret ikke snur seg, vil det bli keisersnitt, men jeg må tenke gjennom det andre alternativet også. Jeg hadde ingen komplikasjoner med keisersnittet sist. Håper du har anledning til å svare meg.

Svar:
Jeg forstår godt at dette opptar deg, og at du ønsker det beste for dere alle.
Det står stor respekt at din innstas!
30 uker er imidlertid ikke tiden for å gjøre opp status i forhold til leie. Det er altfor tidlig. Jeg vil derfor stimulere deg til å nye nuet, dagen i dag om du klarer og se hva som skjer.
Når en kvinne har hatt et keisersnitt og ønsker å føde vaginalt neste gang, er det nesten umulig å unngå bekymringene; " får jeg rier, kommer jeg igang selv, kommer det til å gå normalt , vil det blir et snitt igjen o.s.v."
Det vil også ofte bare tiden vise.
Personlig mener jeg at en vaginal fødsel er en mindre påkjenning for kroppen enn et keisersnitt. I tillegg er det flere komplikasjoner knyttet til et snitt.
Har du ikke valg er saken grei, men jeg vil råde deg til å ta det opp med jordmor/fastlegen og fagteamet på fødeavd. der du skal føde om barnet legger seg i hodeleie.
Ønsker deg alt godt!
Hilsen Monica.