Spørsmål:
Hei Jeg er en veldig godt trent jente som har termin i høst. Nå har det seg slik at andre innenfor samme idrett som har født har måttet ty til hastekeisersnitt etter svært lange og smertefulle fødsler der ungen "satt fast" fordi vi er for stramme nedentil? Går det an å sjekke dette på forhånd? Jeg vil heller ha et planlagt keisersnitt enn en slik fæl opplevelse, men hvordan kan jeg vite dette på forhånd?

Svar:
Jeg vil råde deg til å tenke på kroppen din som en veltrent kropp med beste utgangspunkt for en flott fødsel.
Man gjør haste keisersnitt på helt andre indikasjoner enn at barnet sitter fast etter at man har begynt å trykke.
Om barnet "sitter" p.g.a. en evt.stram muskultur vil man kanskje måtte bruke en vacum eller en utskjærings tang, men aldri et keisersnitt.
Snakk med jordmor/legen din om dette og få kunnskap og informasjon som er riktig og viktig.
Husk at bekkenbunnsmuskulaturen kan du selv velge å bruke. Du kan trene deg på å være avslappet og gjøre avspenningsøvelser.
Ønsker deg en fin fødsel!
Hilsen Monica.