Spørsmål:
Jeg er førstegangsfødende,og har et ønske om å få til å føde stående...greit å ha noen tanker om det hvertfall. I hvor stor grad bør jeg tenke på at det kan være en vanskelig stilling for jordmor at jeg føder slik? Er det en større fordel for både meg og jordmor å evt føde på knærne i seng bøyd over enden på senga? mvh lise

Svar:
Det er ingen problem for jordmor om du ønsker å føde stående. Valg av fødestilling vil alltid være avhengig av at baret har det bra og kan overvåkes på en forsvarlig måte og at den er god for deg og fødselsprosessen.
Fint at du har noen tanker og ønsker om dette alt nå. Det er lurt å være fleksibel og prøve seg frem. Det som føles riktig i utgangspunktet kan bli helt feil når man først er i situasjonen. Det gjør det hele så spennende og lite forutsigbart.
Vær i bevegelse, og vær oppgående så lenege du klarer. Det er mitt beste råd til deg.
Håper du får en flott fødsel!
Hilsen Monica.