Spørsmål:
Hei! Jeg lurer på hva som gjør at man må opp av badekaret ved pressrier hvis man har høy BMI. Jeg har en BMI på litt over 30 i ugravid tilstand, men jeg er veldig sterk og i god form. Jeg har alltid vært bredskuldret og grovbygd og tar BMI-tabellen med en klype salt. Min grunn til å ville gjennomføre selve fødselen i vann er at jeg forrige gang fikk en halebeinsskade. Dette skjedde fordi halebeinet er for krumt og det tålte ikke at jeg lå på ryggen under fødselen. Jeg hadde også en relativt lett fødsel, uten smertelindring. Jeg har forstått det som at sykehuset ikke vil ha kvinner med BMI på over 30 i karet med pressrier. Har du noen forklaring på dette? Vennlig hilsen Torun

Svar:
Har dessverre ingen erfaring med vannfødsler, men svarer deg likevel. Jeg vil råde deg til å sende en skriftelig forespørsel til det stedet du ønsker å føde der du samtidig forteller litt om deg selv som du har gjort her. Siden det er forholdsvis nytt med vannfødsler i Norge vil jeg tro at de har laget regler som senere skal /må evalueres.
I fødselsomsorgen er vi svært opptatt av å "skreddersy" tilbudene, for å gjøre det så bra som mulig for hver enkelt kvinne. Jeg vil tro at det kan gjøres i denne saken også.
Det kan også være en idè og kontakte andre fødeavdelinger som tilbyr vannfødsler. Hvikle erfaringer har de gjord seg ?(Haukeland sykehus, Bergen tilbyr vannfødsler. Det gjøre også fødestuen "Lykkeliten" på Rukan sykehus., bl.a.)
Lykke til med vannfødsel! Ikke gi deg!!!
Hilsen Monica.