Spørsmål:
Hei! Jeg lurer på om det finnes en slags mellomting av hjemmefødsel og sykehusfødsel? Jeg har ingenting i mot å føde på sykehuset, det er heller det at jeg føler sterkt behov for å kunne være sammen med pappaen i dagene og nettene etter fødselen, noe en barselavdeling ikke akkurat tilbyr.. Jeg vet det finnes familierom på sykehusene, men de kan ikke garantere for at en får plass dersom det er stor pågang. Derfor lurer jeg altså på om vi har andre alternativer. Jeg har født tidligere, men jeg (eller pappaen)er ikke tøff nok til å føde hjemme. På forhånd tusen takk:)

Svar:
Fødehjemmene er nedlagt, men det finnes fremdeles små føde enheter rundt omkring i vårt langstrakte land. ABC enheter, knyttet til fødeavdelinger og større sykehus er nok det som er nærmest en fødestue. Snakk med jordmor/legen din om hva som finnes i aktuell nærhet.
Om du ikke ønsker å føde hjemme, kan evt. tidlig hjemreise være et godt alternativ for deg og mannen din. Du velger selv, alt fra 2 t etter fødsel til 2 dager. Ved å organisere hjemmesituasjonen med hjelp til søsken og annen avlastning kan det være riktig deilig; egen seng, koselig atmosfære og i eget tempo.
Tenk muligheter og være kreativ.
Lykke til!
Hilsen Monica.