Spørsmål:
Jeg venter nr 4 og begynner nå å merke spenningen med tanke på fødselen. Alle mine tidligere fødsler har gått fint - helt frem til morkaken skulle ut. Den har sittet bom fast og har ført til mye oppstyr på fødestuen, med påfølgende manuell uthenting i full narkose og stort blodtap. Jeg har derfor mistet de første timene med mine nyfødte, noe jeg er litt trist og lei for. Jeg har alltid hatt svært lav hb (ned på 5-tallet) de første ukene etter fødsel og holdt vel egentlig på å stryke med sist. Vi er kanskje passe gærne som vil prøve igjen, men det gjør vi altså. Jeg har forsøkt å diskutere muligheten for evt keisersnitt med legene på sykehuset, all den tid både de og jeg regner det som 100% sikkert at jeg havner på operasjonsbordet likevel. Ikke det at jeg egentlig ønsker snitt, tvert i mot. Jeg vil aller helst føde normalt, men jeg tenker som så at det vil være lettere for legene å fjerne morkaken og minimere blødningene når de "ser hva som skjer" og hvor den sitter fast. Imidlertid er legene på sykehuset mitt fast bestemte på at keisesnitt absolutt ikke er tilrådelig da det heller vil øke faren for blødning. Likevel har jeg lest at andre har fått motsatt beskjed fra "sine" spesialister. Hva sier du?

Svar:
Jeg er ikke gynekolog, men jeg støtter fullt og fast legene på sykehuset.
Det er alltid øket blødningsfare ved et keisersnitt, i tillegg har du din historie med fastsittende morkake.
Det bør heller ikke glemmes at keisersnitt er en stor opersajon med fare for andre komplikasjoner som, kan unngås ved en vaginal fødsel.
Jeg tillater meg å fortelle deg at fastsittende morkaker behandles ved å bruke et tent stearinlys som varmer den avklipppede navlesnoren. Dette skjer selvfølgelig ikke i den vestlig del av verden. Jeg har heller ingen erfaring med dette, men du kan evt. nevne det for jordmor og høre hva de sier.
(Det kan ikke forøkes dersom kvinnen blør etter fødsel, men om hun ikke gjør det har man en mulighet )
Lykke til denne gangen. Håper du slipper "operasjonsbordet ".
Hilsen Monica.