Spørsmål:
Hei. Jeg er 2 ganngs fødende og skal føde på Bærum. Første gangen fødde jeg på Ullevål, og hadde en fin fødsels opplevelse. Jeg fødde da stående. Og likte den stillingen fordi jeg jobbet bedre bed riene og fikk brukt tyngdekraften. Når jeg lå klarte jeg ikke å jobbe med riene. I dag var jeg på journalinnskriving på bærum, og jeg sa at jeg ønsket å føde stående. Da fikk jeg streng beskjed om at her på Bærum lar vi ikke kvinnen føde stående fordi det gir oss(jordmødre) en dårlig arbeidsstilling. Og det er fare for rifter. Ble jo utrolig skuffet over behandlingen. Har lest på denne siden at det blir mindre rifter ved stående. Da lurer jeg: Er det av hennsyn til jordmorens arbeid som skal avgjøre hvordan fødselen min skal bli? Eller har jeg noe og si? Nå har jeg ikke lyst til å føde der. Jeg er veldig lei meg, og går med en gråte klump i halsen. Det må vell være best å føde stående når en har bekkenløsning. Håper på svar. Mvh, Therese

Svar:
Jeg vil råde deg til å ta kontakt med avd. jordmor og ta opp saken med henne. Jeg kjenner dessverre ikke til hva enhver fødeavdelingen har av rutiner, men dette høres svært rigid ut. Om det nå var en personlig mening som kom til uttrykk vil du kunne finne ut av det ved å ta en telefon.
Jeg vil også tro det er stor mulighet for å velge fødestilling, også på Bærum, når kvinner i 2008 kan være med på å ta avgjørelser/påvirke mulighetene for eks. et keisersnitt.
Dette er din fødsel, du vet selv best hva som er bra for deg, og har til og med en erfaring å vise til.
Ønsker deg lykke til. Håper du får en flott fødsel.
Hilsen Monica.