Spørsmål:
I mai 2004 ble jeg gravid med lite gr.symptomer, mye mage smerter og spotblødninger. I uke 8 ble det tatt utskrapning etter påstått sp.abort fra gynekolog. Blødninger og smerter økte, og juli(uke 11 etter befruktning) ble jeg akutt operert for u-oppdaget ex-u, store blødninger som da resulterte i fjerning av v.eggleder. Ved et lite under ble jeg igjen gravid etter EN menstrasjon i august. I dag er jeg i uke 22 og alt ser fint ut. I bakhodet forventer jeg meg en keisersnitt igjen, men er dette bare noe jeg tror??? Hadde keisersnitt i 2001 pga uoppdaget seteleie. Synes det "river og sliter" litt i arrvevet etter den store operasjonen i sommer nå når magen vokser. Har jeg nå så mye arrvev i systemet at det stemmer at jeg kan vente meg en ny keisersnitt???

Svar:
Svar: Så heldig du er! Jeg kan bare uttale meg på generelt grunnlag i forhold til ditt spørsmål. Det er ingenting som tilsier at kvinner om har hatt et keisersnitt ikke kan føde vaginalt, men det blir alltid vurdert i forkant. Her vil du selvfølgelig ha et ord med i laget om du ønsker. Du kan også be om at operasjonsbeskrivelsen fra i sommer tas med når denne avgjørelsen skal tas. Snakk med jordmor/legen din og få en henvisning til fødeavdelingen der du skal føde når tiden kommer.
Lykke til videre! Hilsen Monica.