Spørsmål:
Hei. Jeg har et spørsmål ang syingen etter fødselen. Da jeg fødte min sønn ble jeg klipt to steder. jordmoren ga meg bedøvelse flere ganger, og plutselig sydde hun uten bedøvelse, hun sa hun ikke kunne sette bedøvelse akkurat på det stedet. (jeg vet ikke hvor det var). men jeg lurer på hvorfor hun ikke kunne sette bedøvelse? jordmor sa ikke fra heller før hun sydde uten bedøvelse. Det var så vondt, og dette gjør at jeg gruer meg for å føde igjen. Det høres kanskje rart ut etter å ha vært gjennom en fødsel, men jeg fikk en skikkelig støkk....

Svar:
Man skal aldri klippe eller sy kvinner uten å tilby bedøvelse!
Det hender jo at kvinner får rifter under fødsel. De ha man ingen mulighet til å bedøve i forkant.
Når  man skal sy kan det  være slik at det vil være verre for kvinner å få nålestikket fra bedøvelsessprøyten og deretter få sprøytet inn bedøvelsesvæsken i vevet, enn å sy et sting med en tynn liten synål. Det man imidlertid alltid kan er å spraye vevet med bedøvelses spray og vente til den virker.
(Dette gjelder særlig for rifter foran rundt klitoris og kjønnslepper.)
Det er helt annerledes i neder kant av skjedeåpningen og ned mot endetarmen.
Håper du ser annerledes på saken nå og bestemmer deg for et barn igjen!
Nå har du erfaring og vet hvordan du vil ha det!
Lykke til!
Hilsen Monica.