Spørsmål:
heihei. Jeg er i uke 35, og fikk en liten blødning torsdag 28. Dro på sykehuset og fikk vite at jeg hadde en åpning på 4.7cm. Men ble sent hjem. Har hatt en del *sammentrekninger* uten noe smerte i det hele tatt. Men etter jeg var på sykehuset har de begynt å gjøre litt vondt/ubehagelig. Nar jeg får disse sammentrekningene får jeg litt vondt i korsryggen *blir sliten i ryggen* litt press neddover mot bekkenet og strømninger neddover på innsiden av høyre lår. Har også hyppige toalett besøk og løs mage. Men er disse sammentrekningene rier? De gjør lissom ikke så vondt at jeg hivet etter pust som de fleste sier de skal gjøre.=S De er bare som litt kraftige mensensmerter, og ikke så veldig regelmessige. moen kommer med 10 min mellomromm og noen med nermere 20-30 min. og føler ikke at noen er verre en andre. Og hvor lenge går man med en åpning før det skjer noe mere? Hilsen en forvirret førstegansfødende=)

Svar:
Siden du er i uke 35 bør du kontakte fødeavdelingen NÅ.
Du har alle de klassiske symptomene. For meg høres det ut som om du er i fødsel - helt til det motsatte er bevist!
Det oppleves alltid litt vanskelig for kvinner å vurdere når man skal ta kontakt med fødeavdelingen igjen etter en "bom-tur".
Det bør man ikke tenke på, men ta kontakt igjen når man ønsker.
Jeg synes forøvrig ikke det er bom-tur med en åpning som du beskriver. Kan det være lengden på livmorhalsen og ikke mormunnsåpningen de målte?
Lykke til!
Håper du får en fin fødsel.
Hilsen Monica