Spørsmål:
Har litt kløe nedentil, men vil ikke bruke stikkpiller nå- er drøyt 38 uker. Valgte derfor å vaske meg godt nedentil og på hendene, for å føre litt Canestensalve opp i skjeden. -Og der kjente jeg meg ikke igjen! Ca 4-5 cm. oppe, bulet en stor hard kule (som en stor appelsin eller kokkosnøtt).Kjente litt forsiktig på den, og da trakk den seg oppover litt, for så å komme tilbake! Jeg torde ikke kjenne mer, og kommer ikke til å smøre mer med Canesten heller. Var dette hodet? Og var det ikke vel langt nede? Har ikke kjent noe slikt før. Har hatt tre raske fødselr (max 3 timer,raskeste på 45 minutter), og fødslene har startet med overgangsrier, siste gang pressrier. Har hatt mistanke om at de da har kommet temmelig langt ned, før riene startet. Ser ut til at det er det som kanskje skjer nå også?

Svar:
Svar: Det er ikke så lett å si hva dette kan være, men jeg tror ikke det er
barnets hode du kjenner. (Det hadde nok ikke trukket seg oppover ved berøring om
det sto så dypt.) Antageligvis kan det være litt hevelse eller kanskje bare
fremre skjedvegg som du føler litt annerledes nå. Er du i tvil kan du be om en
kontroll hos jordmor/lege og få sjekket det.
Det kan jo være greit med en kontroll siden du også har hatt så raske
fødsler. Det er litt skummelt med kvinner som deg der mormunnen ser ut til å
kunne”lirke” seg opp til nesten full størrelse uten at kvinnen
skjønner at hun er i fødsel. Noen vil sikkert kalle deg en heldiggris som har
det så enkelt.
Ønsker deg lykke til!
Hilsen Monica.