Spørsmål:
Hei, Monica. Jeg fødte for 8 år siden, og hadde en fødsel som varte i godt over 12 timer. Fikk epidural ca 2 timer før sønnen min kom ut. Jeg kan ikke huske å ha hatt noen smertelindring av epiduralen. Er nå 36 uker på vei, og fødselen nærmer seg. Har begynt å tenke en del på fødselen nå. Har flere venniner som har hatt god hjelp av epiduralen. Men min opplevelse av den var ingen pause fra smertene. Hva kan være årsaken til dette, og kan jeg få epidural denne gangen, og få en bedre smertelindring? Mvh Tonje

Svar:
Det er dessverre slik at ikke alle epidural bedøvelser som settes virker like godt. Mens noen kan ha 100% smertelindring er andre skuffet og merker hver ri.
Nå kan det være at du ikke trenger denne type smertelindring denne gang. Det er forskjell på å være første- og fleregangs fødende.
Snakk med jordmor når du kommer inn til fødsel. Det er ikke slik at om det ikke har virket en gang vil det bli slik neste gang også.
Lykke til!
Håper du får en fin fødsel. Ikke glem at avspenning er svært god smertelindring.
Hilsen Monica.