Spørsmål:
Hei! Jeg er gravid i uke 29 og har noen spørsmål angående fødselen. Jeg gruer meg overhode ikke til smertene. Jeg er fysisk sterk og pleier ikke ha noen problemer med å takle smerte. Det som imidlertid bekymrer meg er det "å miste kontrollen over kroppen" under fødselen. Snakket blant annet med ei bekjent, som sa at hun ikke visste om hun hadde bæsjet på seg eller ikke under fødselen. Er det normalt at slikt skjer? Man hører jo om at far mister helt lysten på sex etter å ha vært med på en fødsel... Kommer det av at det de ser er så "ekkelt og usexy"? Jeg er redd for at fødselen istedetfor å bli en vakker opplevelse, blir en opplevelse av å miste verdigheten fullstendig. Ingen vil jo for eksemple bæsje på seg foran mannen sin, jordmor og alle... Kan du gi meg noen ærlige svar rundt dette temaet?

Svar:
Du behøver på ingen måte grue deg til dette du skriver om når du ikke gruer deg til smerten.
Mange kvinner får tilbud om et klyx(lite klyster) når de kommer inn for å føde. Dette gjøres for å tømme tarmen. Om det er avføring i endetarme vil dette helt naturlig komme ut når hodet kommer. Det skjer p.g.a. plassmangel. Endetramen klemmes helt flat når hodet passerer. Be jordmor vise deg en plansje så ser du selv de anatomiske forhold.
Mannen din vil mest sansynlig oppholde seg oppe ved ditt hodet og behøver ikke verken se eller på annen måte ta del i ditt underliv om du ikke ønsker det.
Du behøver ikke på noen måte miste kontrollen i fødsel, men du MÅ la kroppen selv styre fødselsprosessen. Det vil si at du må "slippe kontrollen" og ikke styre kroppen fra hodet. Riene er ikke viljestyrt. De kommer og går som de selv vil. Du kan heller ikke bestemme riens styrke, hvor lang tid din fødsel vil vare , når du skal trykke, hvor lenge os.v.
Men, dette kan kroppen din helt selv. Du vil oppleve urkraften, kjenne deg sterk og verdig!
Lykke til med en stor og fantastisk opplevelse! Du har fått et ærlig svar.
Hilsen Monica.