Spørsmål:
Jeg har diabetes type 2, og har forstått at barna kan bli store på slutten. Min jente ligger på litt over 2000 gr i uke 30, og det høres jo mye ut. Hva er vektgrensen for å kunne gjennomføre en vaginal fødsel? Når jeg regner ut et gjennomsnitt av hva hun legger på seg, så blir vekten 4300 i uke 36/37, vil det være et reelt tidspunkt for å bli satt igang?
Mvh
tarante

Svar:
Svar:Jeg kjenner ikke til at det finnes en øvre vektgrense for å kunne føde vaginalt når svangerskapet er ukomplisert og kvinnen er normal stor og frisk. Med diabetes kvinner er det nok annerledes. De følges svært nøye opp og blir vurdert individuelt. Dette skjer vel med deg også vil jeg tro. Det er ikke uvanlig å sette i gang fødselen før terminen, men det er vanskelig å forutsi når det vil skje så tidlig som i uke 30. Jeg vil råde deg til å ta det opp på neste kontroll for å få ”ekspert uttalelser” om hva de vanligvis gjør.
Lykke til med kommende uker! Hilsen Monica.