Spørsmål:
Jeg fødte for tre uker siden, men ennå har jeg mye blødning. Det var brunt for noen dager siden, men nå har det begynt å bli friskt blod igjen. Er dette normalt eller bør jeg ta kontakt med lege?
Jeg har lest at en skal ringe etter ambulanse hvis en får slike blødninger så seint etter fødselen. Håper på svar!

Svar:
Svar: Det er svært forskjellig hvor mye og hvor lenge man blør etter en fødsel. Det hender nok kvinner opplever som deg at det kan komme litt friskt blod ofte 10-12 dager etter fødsel uten at dette kan forklares eller at det er tegn på at noe er galt. Nå er din blødning senere enn 12 dager, men variasjon kan oppstå.
Hvis du derimot opplever at den friske blødningen vedvarer eller tiltar bør du kontakte jordmor/legen du gikk til kontroll hos.
Får du smerter, feber, eller du synes lukten av renselsen endrer seg, bør du også ta kontakt. Lykke til! Hilsen Monica.