Spørsmål:
Jeg har termin om 9 uker, og gruer meg enormt til fødselen! Tenker på det hele tiden. Jeg er redd for å få store rifter, men ikke minst hvordan vagina blir etter barnet er født. Kommer jeg til å kjenne at jeg har sex etterpå, og partneren kjenner han noe? Sikkert dumt spørsmål, men er bekymret. Har vurdert keisersnitt pga av dette! -Ida

Svar:
Jeg forstår godt at du gruer deg til fødselen. Det er helt normalt og en del av å forberede seg.
Det er beklagelig om kvinner tror kroppen vil ødelegges av fødsel,- som er en er helt naturlig del av det å være kvinne.
Jeg vil råde deg til å at opp dette med jordmor/legen du går til kontroll hos. Det er ikke dumme spørsmål!
Det er imidlertid svært viktig for deg at du får informasjon og kunnskap slik at du kan være trygg når du skal føde.
Et svangerskapskurs kan også være nyttig.
Selvfølgelig ødelegges du ikke, heller ikke sexlivet ditt. Men, du blir mor og det er en STOR forandring.
Jeg må innrømme at det jeg synes det er litt trist at kvinner kan vurdere å gi fra seg muligheten til å føde sitt eget barn på den beste måten både for mor og barn og la seg operere med alle de komplikasjoner det kan medføre. Ikke glem at et keisersnitt er en forholdsvis stor operasjon.
Ønsker deg lykke til med innspurten!
Hilsen Monica.