Spørsmål:
Jeg venter mitt 3. barn og er litt bekymra. Fødslene til barna mine skremte meg utrolig mye. Eldste er tatt med vakuum og yngste er tatt ved keisersnitt fordi morkaka løsnet. Jeg er redd for at dette skal skje igjen og lurer på om det er mulighet for at jeg kan få keisersnitt denne gangen også. Hva tror du?

Svar:
Svar: Hei Marit! Det er trist å høre at du er så redd at du vurderer keisersnitt, men jeg forstå at du har hatt opplevelser som har skremt deg.
Jeg foreslår at du  ber jordmor/legen din ta kontakt med stedet du fødte slik at du kan få en kontroll time og en samtale der. Hvis du i tillegg kan sende dem et brev der du skriver hva du opplevde som skremmende og hva som gjorde at det ble så negativt for deg, kan det være et godt utgangspunkt å starte fra. Du kan si hva du ønsker deg denne gangen, hva som er viktig for deg og har selvfølgelig rett til å  be om keisersnitt.
Det er ingen som kan bestemme over din kropp eller din fødsel, men husk at alle sorger ikke er slukket bare man får et keisersnitt. Inngrep er alltid forbundet med risiko. Dette vet du sikkert mye allerede.
Jeg håper du får til en god dialog med stedet der du skal føde og at du blir tatt på alvor. Lykke til videre!
Hilsen Monica