Spørsmål:
Hei. Vi har tre barn fra før, men tenker tanken på å få en til. Ønsket er stort for oss begge. Etter første fødsel ble jeg omtalt som PP-bløder, da jeg mistet 750 ml blod. Fødsel 2 gikk helt fint. Med sistemann mistet jeg en del blod. De klarte ikke å måle alt, men i fødselsjournalen står det: "Atoniblødning, mistet fram til nå 1000ml+". Må innrømme at formen ikke var på topp. Hb dagen etter var på 7,2. Gutten var stor, 5240gr 56 cm 40 cm hodeomkr., og måtte ligge i kuvøse etterpå pga pressing og lav O2-metning i blodet. Må innrømme at jeg tenker mye på tiden rundt siste fødsel. Er redd kanskje det vil skje igjen. Hvor stor er sjansen for at det kan skje igjen?? Tenker også at kanskje keisersnitt vil være bedre?? Jeg vet at jeg får store barn.( jente 4330, jente 4475 og gutten nevnt over.) Er blødningen jeg hadde å betrakte som stor?? Håper på raskt svar. Mvh Tonje.

Svar:
Blødning etter fødsel inntil 500ml blir ansett som normalt. Du har med andre ord blødd ca. 500 ml mer.
Gjennom svangerskapet økes kvinners blodvolum nettopp for å kunne tåle et blodtap i forbindelse med fødsel.
Det er et bestemt regime knyttet til kvinner som har opplevet atonisk blødning (blødning fordi livmoren ikke trekker seg sammen etter fødsel.)
Denne behandlingen vil også gis deg om du velger å få flere barn. Dette vil sikre at livmoren trekker seg sammen etter at du har født.
Keisersnitt er helt uaktuelt. Ikke glem at det er en operasjon med komplikasjonsfare.
Lykke til med spennende valg! Det er flott med en hel flokk.
Hilsen Monica.