Spørsmål:
Hei Jeg har et spørsmål jeg ikke har klart å finne svar på noen sted på nettet. Jeg er gravid, nå uke 23+5. Jeg er alene i svangerskapet, og har en sønn på 12år fra før. Jeg er ikke redd for fødselen, men har veldig ANGST for å ende opp på føden alene. Tenk om ikke jeg får tak i noen som kan bli med. Jeg har avtalt med ei venninne at hu skal bli med, men tenk om riene begynner på natten, og hun ikke hører telefon, eller om hu brått er hjemme alene med dattern sin å ikke kan bli med. Tenk om foreldrene mine er bortreist, så jeg ikke kan ta med en av di hvis venninnen min ikke får blitt med? Jeg går å tenker på dette hver eneste dag, flere ganger om dagen allerede nå, selvom det er lenge til.. Det siste jeg ønsker er å ende opp i fødsel alene uten en som kan støtte meg :( Så det jeg lurer på er, tror du sykehuset tar hensyn til denne angsten, og evt gir meg en dato for igangsetting, så jeg har en dato å forholde meg til, så jeg VET at jeg får med meg støtte? For med en dato, så vet jo venninnen min at hu skal bli med denne datoen, evt foreldrene mine. Og jeg er jo alene med et barn på 12år fra før som sagt, og jeg får jo da angst for at jeg må dra alene til fødsel, og ender opp med å måtte ta med meg han fordi jeg ikke får tak i barnevakt. (kan jo skje midt på natten uten at noen tar telefon) :( Og sønnen min kan ikke være hos faren sin rundt min termin heller, da pappa'n hans er død :( Føler meg veldig engstelig for dette dillemmaet :( Håper du kan svare meg så raskt som mulig, så jeg evt tør spørre jormor på neste kontroll om hun kan hjelpe meg. Mvh veldig engstelig "snart2barnsMor"

Svar:
Jeg forstår godt din angst. Det er tøft å gå gjennom et svangerskap alene. Sårbarheten er stor og man kan bli gående alene med sine tanker og bekymringer som av og til vokser seg unødvendig store.
Det er fint at du har en jordmor å snakke med. Bruk henne!
I forhold til ditt spørsmål om igangsetting for å ha en fast dato vil jeg råde deg til ¨lete etter andre bedre muligheter. Det er alltid best om fødselen får starte av seg selv.
Det er også slik at om man får en dato for igangsetting er det ikke sikkert at barnet blir født den dagen/natten
Jeg vi oppfordre deg til å lage en "vaktliste" over venner/familie som du kan tenke å ha med deg på fødsel slik at du alltid vet at noen er stand-by med mobilen på både dag/natt.
Om du bor i nærheten av et sykehus som har jordmorstudenter der du skal føde, kan det også være en mulighet å spørre om noen kunne tenke seg å være med som en støtte. Dere måtte i tilfelle bli kjent på forhånd.
Kan det være andre muligheter om du har lite nettverk? Tenk høyt sammen med jordmor.
Håper du finner ut av det og kan gå fødselen trygt i møte.
Hilsen Monica.