Spørsmål:
Hei! Jeg har et spørsmål ang vannfødsel. Ved forrige fødsel hadde jeg et sterkt ønske om å få føde i vann. Jeg hadde et problemfritt svangerskap og jeg skulle få lov til dette. Det ble ikke på den måten siden jeg tåler veldig varmt vann og for at det skulle virke smertelindrende så ble det for varmt for jenta mi og pulsen steg så jeg måtte opp av vannet. Det var en stor nedtur siden jeg ville føde naturlig. Jeg fikk en lang tung fødsel og klarte meg uten smertestillende. Men nå drømmer vi om en baby til men jeg ble litt skremt av fødselen. Jordmor fortalte meg på smatalen etter at selv om hun ikke hadde fått for høy puls så ville jeg ikke fått lov til å føde i vannet. Dette pga høyt sf-mål. Jeg er 166 så ikke veldig høy, men magen ble da stor siden den gikk utover i og med jeg ikke hadde langt fra hofte til ribbein. Hvis jeg da går høyt sf-mål ved neste graviditet vil jeg da heller ikke få lov til å føde i vann? lå litt over normalen men ikke skrekkelig over. hun sa også at grunnen var at jeg var førstegangsfødende så det var viktig å følge med hvis barnet var stort om om jeg ville klare å få henne ut uten hjelp - noe jeg gjorde uten noe problem! hun var ikke SÅ stor. 53 cm, 3970gram og 37 rundt hode. morkaka var stor fikk jeg beskjed om og veide 1kg men fikk den fint ut og den var også veldig fin sa hun. Vil jeg få lov til vannfødsel neste gang siden jeg har født før til tross for høyt sf-mål eller vil det bli det samme som sist? føler jeg trenger ordentlig svar på dette før jeg tør å planlegge en ny graviditet. Syntes det var godt å være i vannet så lenge jeg kunne (45min) og vil gjerne igjen ha en naturlig fødsel. Dette ble langt, men håper du kan ta deg tid til å svare meg da jeg ikke føler jeg har fått noe ordentlig svar på dette! Med vennlig hilsen Mammaen til ei prinsesse

Svar:
Jeg lurer på om det kan ha opptått en kommunikasjonsvikt i denne situasjonen. Jeg vil derfor råde deg til å ta kontakt med fødeavdelingen der du fødte til en ny samtale. Ved høy puls er det naturlig at man ikke får føde i vann, men et høyt sf-mål høres underlig ut for meg.
Du kan evt. ta kontakt med andre fødeavdelinger som tilbyr vannfødsler for en dobbelsjekk, f.eks.
Haukland sykehus i Bergen.
Det er bar du står på med dette som er viktig for deg!
Lykke til neste gang. Håper du lykkes da.
Hilsen Monica.