Spørsmål:
Hei! Jeg har født en gang før, og er nå gravid på ny. Ved sist fødsel måtte skatten hjelpes ut siste biten med tang pga stort hode (38 cm). Legen klippet også litt. Det jeg lurer på er om det er vanlig at disse stingene vil gå opp av seg selv under neste fødsel- om det er vanlig at man revner på samme sted.. Håper jo at denne lille har litt mindre hode. :)

Svar:
Der du ble klippet sist er det dannet arrvev som er mindre elastisk. Jordmor vil vuderer dette området når du føder ditt neste barn, evt. legge et lite snitt for å "lede riften" om det ser ut til at det er fare for at vevet vil revne. Snakk med henne om saken når du kommer inn for å føde. Hun vil også støtte hodet til barnet når det fødes slik at det hele foregår på en mest mulig skånsom måte, samtidig som du vil få beskjed om å bare "puste" barnet`s hode ut for å unngå skader i vevet.
Lykke til! Det er så godt å være annengangs fødende og å være mor til to.
Hilsen Monica.