Spørsmål:
Jeg har lav hb (7,6) og er bekymret for hvordan dette vil påvirke fødselen. Jeg er gravid i uke 31, og er redd jeg ikke har krefter til å fullføre en normal fødsel. Hvilepulsen min ligger på 120 slag i minuttet og jeg føler meg kraftløs. Jeg henvises hit og dit uten å få svar på noen ting. Legene tar lett på det og sier "Du får krefter når du trenger det". Jeg tviler sterkt på dette. Har du noen erfaring på dette området? Trenger råd?
Maja

Svar:
Svar: Slik jeg ser det må det viktigste være å finne ut hva som er grunnen til din lave hb(om du ikke vet det). Jeg har dessverre ingen erfaring med denne problematikken, men vil råde deg til å be om en henvisning til fødeavdelingen der du skal føde. Nå behøver heldigvis ikke en fødsel bety den helt store kraftanstrengelsen. Det er svært individuelt hvor lang tid man er i fødsel, hvor sterke riene er o.s.v. Med en evt. epidural/spinal bedøvelse kan det gå veldig greit, også uten for stor egeninnsats, men alt dette kan du få diskutert sammen med ekspertisen der du velger å føde.
Lykke til! Hilsen Monica.