Spørsmål:
Hei! Jeg fødte mitt første barn i 2002, da jeg var 18 år. Denne fødselen gikk svært hurtig. Fra å ha ca 5 cm åpning, og 40 minutter etterpå ha født en velskapt jente. Jeg sydde to lag med sting siden jeg revnet "hele vegen bak", og litt inni skjeden. Fikk ingen informasjon om at jeg kunne få trøbbel senere med dette, eller noe oppfølging, men ikke vet jeg om jeg burde fått det heller. Siden den gangen har jeg hatt trøbbel med å holde på luft (alltid hatt med meg en genser eller noe til å sitte på på skolen o.l som lyddemper i tilfelle det skulle komme luft ut), og noen ganger har jeg hatt problemer med å holde igjen avføring eller det har komt litt ut av seg selv. Har også hatt endel slim fra endetarmen, og både små og store blødninger fra tid til annen fra endetarm. Nå har jeg en ny fødsel foran meg, men jeg er kjempe redd for å revne enda engang og få enda større problemer med dette. Er det vanlig å få større problemer eller klarer de fleste å føde for andre gang uten å revne tilsvarende?

Svar:
Det er trist å høre om problemene dine etter første fødsel. Kvinner med totalruptur skal alltid få godt med informasjon og oppfølging.
Jeg vil råde deg til å be jordmor/legen om å henvise deg til en kontroll på fødeavdelingen der du skal føde i god tid før fødsel. Der kan du ta opp dette du plages med, og  diskutere om du skal føde vaginalt eller forløses med keisersnitt denne gangen. Du har også en mulighet for å komme med eget ønske!
(Om du skal føde på samme sted som sist, er det en fin anledning for deg til å gi fødeavdelingen en tilbakemedling på plagene du har etter din første fødsel, evt. få en vudring på om det hele kan repareres og gjøres bedre.)
Du bør også ta opp blødningene fra endetarmen med fastlegen din, evt. få en utredning på dette etter fødsel.
Ønsker deg lykke til!
Hilsen Monica.