Spørsmål:
Hei! jeg er gravid i uke 25 og har begynt å tenke mer og mer på alternativ fødsel. Jeg har hørt om ABC klinikken på Aker, jeg lurte på om du har noe informasjon om dette! Jeg har ønske om å føde i basseng eller fødekar, har du noe materiale om det?

Svar:
Svar: Så flott! Også fint at disse tankene kommer så tidlig i svangerskapet. Da har du masse av tid til å finne ut hvor og hvordan, og riktig få det ”skreddersydd” etter dine ønsker og behov.
Med fritt sykehusvalg kan du sjekke litt med hva de forskjellige fødeavdelingene har å tilby. Ta kontakt med dem direkte og be om en samtale evt. en time til omvisning. Spør gjerne etter avdelingsjordmor og fortell hva saken dreier seg om. Du kan også kontakte organisasjonen ”Fødsel i fokus” hjemmesiden deres er http://www.fodsel-i-fokus.org/.
De har mye å tilby deg som bruker. De har blant annet temabladene: ”Hvordan vil du føde?” og ”Fødsel og vann”. De har også jordmødre som kontaktpersoner for  spesielle emner; ”Aktiv fødsel kurs” eller ”Fødsel på ABC.”
Har du tenkt på hjemmefødsel så finnes det gode muligheter for det i Norge. Går du til kontroll hos jordmor kan dere ev. snakke sammen om tingene, og hun vil sikkert kunne vise deg den veien du ønsker å gå. Lykke til. Stå på! Dette er så viktig. Stol på deg selv, let og les mye. En god liten begynnelse i fødselsforberedelse kan være fødselsboken som du får gratis av Babyverden.no.  Jeg ønsker deg bare det beste og håper du får det som du ønsker!
Hilsen Monica