Spørsmål:
Hei Jormor Monica. Som sakt eg var hos legen nå på Onsdag 25 mai, legen tokk en prøve og etter på kjente ho etter om eg hadde åpning for eg har gått med falske rier en lenger periode ( 14-20 dager nå ) . Lurte litt på siden eg er 4 gangs fødene om det går fort eller om eg kan ta det med ro og håpe ungen kommer nermare 26 Juni som er termin datoen ? Eg bor som sakt i USA og det er litt vanskeligt av og til med spørsmåla for ordene er ikke altid lett og finne når det går på Engelsk. Masse hilsen fra Ann Sofie , er 30 år foresten .

Svar:
Det er ikke uvanlig at  flerergangs gravide går med litt "åpning" mot slutten av svangerskapet. Det må nødvendigvis ikke bety at du vil føde før terminen. Fleregangs gravide er også svært ofte plaget med kynnere (falske rier). Dette behøver heller ikke føre til fødsel før termindato.
Har du født rundt termindato de andre gangene, vil jeg tro det er størst sjanse for det denne gangen også. Men du kan aldri vite! Det er godt å vite at barna kommer når de er klare.
Om det vil gå fort eller ikke vil helt avhenge av riene dine. Sterke rier sørger for fortgang, mens en fødel med svakere rier vil ta litt lengre tid.
Lykke til med innspurten og fjerde fødsel.
Hilsen Monica.