Spørsmål:
Jeg skal føde mitt fjerde barn i juni, og gruer veldig til fødselen. Tidligere har jeg født fort (ca. 2 timer)og har ikke "rukket" smertelindring annet enn badekar, noe jeg ikke syntes var lindrende. Har hørt at akupunktur tilbys på fødeavdelingen jeg skal til, og lurer på hvor effektivt dette er og hvordan dette foregår.

Svar:
Svar: Hei Bitte! Vet du egentlig hvor heldig du er som
føder så raskt? Når det går så fort, blir det også svært intenst mens det hele
står på. Det er på en måte ”prisen” du må betale. Jeg forstår godt at dette kan
være skremmende,- det er voldsomme krefter som er i sving. Om akupunktur har så
mye å tilføre deg i din situasjon er jeg litt usikker på. Jeg foreslå at du tar
det opp med fødeavdelingen der du skal føde og få deres uttalelse og
erfaring.
Akupunktur
virker ved at forskjellige punkter påvirkes. Det vanligste er å starte tidlig i
fødselsforløpet med nåler som øker avspenningen. Smerten kan også påvirkes
lokalt ved at man setter nåler der det gjør vondt. Det finnes også muligheter
til å påvirke selve riarbeidet. Det er vanskelig å si noe om effektiviteten. Det
ikke finnes studier som med sikkerhet kan vise oss dette pr. i dag. Mange
kvinner er imidlertid svært fornøyde, og velger akupunktur om igjen.
Hilsen
Monica