Spørsmål:
Hvor stor er egentlig verdien av å smøre seg med olje i mellomkjøttet under svangerskapet? Minsker jeg sjansen for å revne mye? Og er det i tilfelle hvetekimolje som er det beste?
Jeg har lest utrolig mye om å være gravid, men lite om dette temaet, som jeg tror betyr veldig mye for alle gravide.

Svar:
Svar: Det er dessverre slik at forskjellige undersøkelser sier forskjellig, men en nylig kontrollert studie konkluderer med at noen minutters daglig massasje i løpet av de fire til seks ukene før fødsel forebygger spontane rifter og reduserer bruk av klipp; episiotomi. Forskjellen var størst for kvinner 30 år og eldre.
En annen undersøkelse viser også at systematisk massasje av vevet mellom skjede og endetarmsåpning (mellomkjøttet) gir færre instrumentelle fødslesforløp = tang og vakuum-fødsler.
Mitt råd er at om du tror på det og det gir det deg en god følelse av forberedelse, så gjør det. Bruk eteriske oljer med avspennende effekt. Lykke til!
Hilsen Monica