Spørsmål:
Hei, jeg er 13 år og gravid! Jeg er i uke 7, og jeg skal ikke ta abort. Er kroppen min istand til en fødsel? Hva er lurestt å ta av keisersnitt og fødsel Kjeme eg te å få smerter etter en fødsel, hvis det blir det. Eg har ikje vore hos noen jordmor eller lege. Mvh Maria

Svar:
Kjære Maria!
Jeg vil på det sterkeste be deg om å ta kontakt med noen voksne som du stoler på: mor, far, tante, bestemor, helsesøster på skolen din, en lærer, jordmor, fastlegen eller andre. Dette du nå står oppe i er for mye ansvar og for vanskelig å håndtere alene for deg som bare er 13 år. Alle trenger vi noen å snakke med når vi er i vanskelige situasjoner.
En 13 åring kan vanskelig klare å ta vare på et lite barn alene. Det betyr at du vil bli avhengig av støtte, hjelp og omsorg fra dine foreldre eller andre voksne.
Jeg kan ikke uttale meg om kroppen din siden jeg ikke har sett deg. 13år gamle jenterkropper er svært forskjellige. Noen ser ut som småjenter, mens andre kan være godt utviklet som små kvinner.
Fødsel er naturlig og gir færrest komplikasjoner, mens et keisersnitt er en operasjon hvor man blir behandlet som en pasient. Det legges inn et kateter inn i blæren, får en kanyle i armen for å få væske inn i årene og må gjøres klar til operasjonen. Etterpå blir man liggende på en oppvåkningsavdeling noen timer etter inngrepet, trenger smertestillende i flere dager, har vanskeligheter med å legge barnet til brystet ved egen hjelp, og føler seg ofte hjelpeløs.
Det er ikke uvanlig at man kan kjenne ubehag og litt småvondt i underlivet etter en fødsel, men det går heldigvis over i løpet av noen dager, og kan aldri sammenlignes med smertene i forbindelse med et keisersnitt.
Ønsker deg alt godt !
Hilsen Monica.