Spørsmål:
Hei, jeg går nå inn i min 12. uke og har ikke merket noen ting! Savner et tegn som kam bekrefte og er litt bekymret...kanskje jeg bare skal være kjempeglad? Har du noen kommentarer til dette?

Svar:
Svar: Noen vil synes du er en heldiggris som verken er kvalm, trøtt eller har annet ubehag. Det er likevel ikke uvanlig at kvinner blir bekymret og litt usikre når de ikke merker noe, eller hvis for eksempel kvalmen som har plaget dem, plutselig går over litt tidligere enn de hadde regnet med. Jeg har til og med vært med på at kvinner har tatt ta 3 ”gravitester”, til tross for at alle har vært positive. De kan bare ikke tro det, og må ha bevis gang på gang. Akkurat så rare kan vi være!
Rundt 12. uke kommer vanligvis livmoren opp av bekkenet, og kan kjennes som en liten oppfyling over symfysen (også kalt skambenet). Du kan prøve å kjenne om du kjenner toppen av livmoren din, ev. ta kontakt med jordmoren som du går til kontroll hos og spørre om hun kan lytte med det lille apparatet som hører fosterlyden så tidlig. Det vil kanskje berolige deg.
Husk imidlertid at det ikke er noe galt om din livmor ikke skulle være kommet opp enda. Dette er individuelt.
Hilsen Monica