Spørsmål:
Hei! Jeg tok en test i går da var det tre dager siden jeg skulle ha fått mensen, men Clearblue-testen viste bare en strek. Jeg har fremdeles ikke fått mensen... Jeg har til vanlig helt stabile 28-dagers sykluser. Kan jeg ha tatt testen for tidlig? Hvis jeg ikke er gravid, hva kan da ha skjedd som har forsinket det så voldsomt? Jeg har hatt det roligere enn på lenge og tenkt minimalt på å bli gravid, så det skulle ikke være noen psykiske grunner. Jeg har også vært helt frisk. Det begynner å bli litt slitsomt å springe på do hele tiden for å se om det har kommet blod. Setter stor pris på en liten avklaring...

Svar:
Svar: Hei
Isabella!
Så spennende du har det.
Dette er også en side av kvinnelivet. Usikkerheten, spenningen, ventingen og av
og til redslen for om mensen kommer eller ikke.
Som med alt annet i vårt moderne liv, som vi
kontrollerer, ønsker vi å kontrollere vår fertilitet også. Vi klarer det som
oftest. Bestemmer selv når vi vil ha barn osv. men det er likevel ikke alltid
det går som vi har planlagt.
Hva årsaken er til at din
mens ikke er kommer til rett tid er det derfor umulig å si noe konkret om.
Inntil det motsatte er bevist er det nærliggende å tenke på
graviditet.
Du
nevner selv psyken. Det er helt riktig at kroppen er svært levende. Mensen lar
seg fort forstyrre.
Tid er god “medisin”. Av
og til finnes det ikke forklaringer på det som skjer med oss. Er vi derimot
tilstede, lærer oss å tolke hva kroppen forteller, har vi en flott mulighet til
å bli litt klokere.
Lykke til videre. Du har
mye godt i vente. Kanskje et svangeskap?
Hilsen Monica.