Spørsmål:
Hei.. Jeg er en 15 år gammel jennte som har hatt en del sex med typen min.. har spist angre piller ca 5 ganger.. di andre gangene har vi brukt prevansjon men noen ganger har han bare hoppet av i svingen liksom.. at han tar ut penis rett før han kommer.. da er det jo en viss sjangse for at kommer noe inn i meg! Ikke sant? Nå er jeg litt redd.. jeg fikk mensen for en litn stund siden.. myyye tiligere enn vanlig. og det rare var at det varte bare i sånn ca 2 dager å jeg blødde nesten ingenting=S dette er vell 3 uker siden.. jeg er så redd=S kan jeg virkeli være gravid? =(=( jeg hadde også vondt i magen i nesten en uke i stekk med en gang jeg våknet.. men da lå jeg i en ny seng.. når jeg skiftet seng fikk jeg ikke vondt i magen lengre.. da jeg fikk denne "mensen" og hadde vondt i magen da jeg våknet var jeg reist til utlandet.. så det kan jo hende at mensen var litt forrvirret pga det + at jeg hadde akkurat tatt angrepillen. men vi har jo hatt sex etter det.. å når jeg leser på nettet at småblødninger er et tegn på graviditet blir jeg vettskremt..! hjelp meg=(

Svar:
Jeg vil foreslå for deg at du tar kontakt med helsestasjon for ungdom der du bor/evt. helsesøster/jordmor/eller fastelegen din, får tatt en gravitest og får prevensjon.
Nødprevensjon er ment til nød, og ikke til regelmesig bruk.
"Å hoppe av i svingen" krever stor tilstedeværelse og motivasjon. Det er det ikke alltid at unge gutter har. Det er helt riktig at det kan komme noe i deg, og det representerer stor usikkerhet for unge jenter når gutter sier de skal hoppe av.
Om du blir gravid eller ikke kan til syvende og sist avhenge av alt annet enn dine ønsker. Er det slik du vil ha det? Ønsker du ikke selv å bestemme og ha kontrollen over eget liv?
Uten kondom utsetter du deg også for smitte av kjønnsykdom. Blødning kan evt. være et symptom på det.
Ta godt vare på deg selv. Snakk med noen du stoler på og ta kontrollen!
Det var fint du skrev inn og delte din bekymring.
Hilsen Monica.