Spørsmål:
Hei! Jeg er en jente på 15 år, som egentlig skal få mensen den 1. hver mnd. Fikk mensen litt før 1. august, og var ferdig omtrent rundt 4. august. 18 august hadde jeg sex med kjæresten min, vi brukte kondom. Dette var første gangen for meg. Nå er det 20. september, jeg har enda ikke fått mensen og jeg begynner å bli virkelig bekymra! Kan jeg være gravid? Før jeg får mensen får jeg nesten alltid litt ømme bryster, eller kan dette være et tegn på at jeg er gravid?:S Har ikke hatt noen form for småblødninger. På forhånd takk

Svar:
Kjære deg!
Om du er gravid er det maks uflaks. Første gang du har sex og med kondom!
Du bør ta en gravidtest så fort som mulig.
Gå til helsesøster på skolen og få sjekket det. Hun har taushetsplikt. Om du ikke vil det og har penger kan du kjøpe en test selv på apoteket eller apotekutsalg. Det beste er å bruke morgenurin.
Ømme bryst er ofte første tegn på graviditet.
Unge jenter og gutter tenker ofte ikke på at sædceller kan leve i 5 døgn. Det er derfor viktig å ta kondom på hele tiden, ikke bare på slutten av samleie. (I forhold til å forhindre smitte av kjønns sykdommer MÅ komdom brukes hele tiden.)
Håper på det beste!
Hilsen Monica.