Spørsmål:
Jeg har en datter på 6 mnd som jeg fortsatt ammer, også om natten. Kan jeg bli gravid da? Det er mulighet for at jeg ble det for 1, 5 uke siden. Kjenner den voldsomme sulten som jeg kjente sist..!! Har ikke fått igjen mensen etter svangerskapet ennå.

Svar:
Svar: Hei Ma! Det kan se ut til at det alltid er en mulighet for graviditet når mann og kvinne møtes i kjærlighetsakten, men så enkelt skal det altså ikke være å bli gravid. Vi pleier å si at fullamming gir god beskyttelse i 6 mnd.
Fullamming betyr at ikke barnet får noen annet enn morsmelk. Nå må nok det flere nattmåltider til for å holde hormonverdien så høy at du ikke “legger egg” igjen. Kanskje bør du for sikkerhets skyld ta en graviditetstest. Ønsker du ikke å bli gravid igjen så raskt , er vel tiden kommet for prevensjonsbruk. Lykke til!
Hilsen Monica