Spørsmål:
Hei! Jeg lurer på om jeg kan være gravid,for jeg glemte å ta sukkertabletten på p-pille brette. Har det noe å si? Vil jeg være gravid? Mensen var rar,blødde kun to dager istedet for 4.. Føler meg dårlig,men ikke syk!!!

Svar:
Det er ikke farlig å ikke ta sukkerpillene på brettet. Man kan velge å ikke ta dem om man ikke ønsker. Ofte er det lettere for unge kvinner å ta en pille hver dag og slippe å huske på å begynne på et nytt brett igjen etter mensen.
Sikkerheten til p-piller er nettopp at man er nøye og tar en pille hver dag.
Glemmer man piller er det farligst i forbindelse med pillefri uke(sukkerpiller inneholder ikke hormoner) fordi da blir man lengst uten hormoner i kroppen.
Har du bare glemt sukker piller tror jeg det er liten sjanse for graviditet. Er du imidlertid usikker kan du evt  ta en gravitest etterhvert.
Snakk evt. med en jordmor eller fastlegen din.
Hilsen Monica.