Spørsmål:
Jeg lå med min type for ikke så lenge siden. Det kom ikke inn så mye sæd i meg, sa han, men kan jeg være gravid?

Svar:
Svar: Hei på deg!
Jeg håper og tror ikke du er gravid, men sjansen for svangerskap er alltid tilstede når man har ubeskyttet sex. Det holder med en sædcelle.
Om det har gått med enn 72 timer etter samleie kan du ikke bruke angrepillen. Får du ikke mens til vanlig tid bør du kjøpe en graviditets test og sjekke, ev. gå til helsesøster/jordmor der du bor og prate med dem. Der kan du får informasjon om prevensjon, og evt få gratis. p-piller om du trenger det.
Det er mange jenter som lurer på forskjellige ting, så du behøver ikke grue deg. Det er imidlertid slitsomt å hele tiden lure på om man er gravid, så skaff prevensjon. Det er mye tryggere for unge jenter å styre prevensjonsbruken selv. Unge gutter har som oftest ikke så stor kontroll at de alltid klarer å trekke seg ut av jenta før det går for dem.
Lykke til! Ta godt vare på deg selv, og sørg for at du ikke blir gravid før du selv ønsker det. Hilsen Monica.