Spørsmål:
Hei Har etter at jeg ble gravid fått vorter rundt kjedeåpningen, og lurer på om dette kan smittes over på fosteret under fødsel? Er det noe jeg kan få for dette?
Hilsen bekymret

Svar:
Svar:Det er ikke uvanlig at kvinner oppdager vorter for første under svangerskap. Smitten kan ha skjedd for lenge siden, men slår ut først nå. Vortene kan opptre hvor som helst på og i nærheten av kjønnsorganene. De forårsakes av det såkalte menneskelige papillomaviruset. Utseende kan variere fra nesten usynlige hudforandringer til myke, fløyelsaktige, flate forhøyninger eller blomkålaktige utvekster. Fargen varierer fra blekt til mørkt rosa. De er smittsomme, og det er viktig at de blir behandlet.
Snakk med jordmor eller legen du går til kontroll hos og få hjelp. Det kan brukes en lokal behandling med medikamenter som er trygge for gravide, men bruk ikke reseptfrie vortemidler. Større vorter kan fryses eller fjernes med laserbehandling i svangerskapet. Ofte blir dette utsatt til etter fødsel. Noen få typer kondylomer kan forårsake betennelse i livmorhalsen, som på sikt kan gå over i forstadier til livmorhalskreft. Av den grunn blir kvinner rådet til regelmessig kreftprøve av livmorhalsen dersom det er påvist kondylomer. En svært spesiell og sjelden papillomavirustype kan overføres til barnet. Lykke til med behandlingen!
Hilsen Monica.