Spørsmål:
Hei! Er 14 uker på vei. Har ved et par anledninger brukt vibrator under graviditeten. Nå har jeg lest at dette ikke er bra for fosteret. Andre steder leser jeg at det ikke er forbundet med fare så lenge vibratoren ikke blir brukt for "hardt" eller dyttes for langt inn i skjeden. I tilegg kommer selvsagt det vestntlige med at vibratoren skal være "ren" når den brukes. Ble litt engstelig, og dette spørsmålet er pinlig, tør ikke ta det opp med jordmoren min. Kan jeg ha skadet fosteret mitt? Er så fryktelig bekymra.... Må legge til at det er liv inni magen min, har hørt fosterlyden til babyen min.... Takk for svar!!!!!!!

Svar:
Svar: Jeg har dessverre ingen erfaring med vibrator og svangerskap, - kanskje nettopp av den grunn som du selv nevner; dette snakkes det lite om. Men jeg kan ikke forstå hvordan du kan ha skadet barnet ditt med et så beskjedent, forsiktig og hygienisk bruk av vibrator.Siden du er så bekymret vil jeg råde deg til å legge bort vibratoren inntil du har født, så slipper du unødig angst og bekymring.
Det er sikker godt for deg at du har hørt fosterlyden. Etter hvert vil du nok kjenne spark og bevegelser også.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.