Spørsmål:
Hei Monica. Jeg lurer på om det er skadelig for barnet hvis man bruker jeans og belter. Er nå i uke 19. Jeansene er lave på livet og er ikke ubehagelige på men når jeg setter meg ned klemmer den mot livmoren. Er dette farlig? Får fosteret for liten plass når linningen presser på? En annen ting; er det kun anbefalt å spise folat i første trimester? Kan jeg fortsette med de?

Svar:
Jeg kan vanskelig tro at en bukse kan klemme så stramt at den på noen måte er til hinder for fosterets bevegelser og trivsel. De er derimot ofte til hinder for morens trivsel. Kvinner kan fortelle at de ikke engang orker en stram underbukse mot magen.
Det finnes heldigvis også lekkre "mamma-jeans" med plass til en voksende mage. Løp og kjøp!
Folat kan du gjerne spise hele svangerskapet. I forhold til å redusere antall nevralrørs defekter( eks. ryggmargsbrokk) anbefales folat 1 mnd. før svangerskapet og 3 mnd. fremover.
Lykke til videre med moteriktige, velsittende og komfortable klær.
Hilsen Monica.