Spørsmål:
hei! jeg er gravid i uke 18 og er fryktelig forkjølet, med vondt i halsen, hodet og feber til og fra.. jeg leste om ei som hadde skrevet inn til deg om de samme problemene, men hun var i uke 27, og da var alle organene ferdige og derfor var det ikke farlig å bli syk. hva med meg? jeg begynte å kjenne spark for ca 2uker siden, men de siste dagene er det stille, blir fosteret sliten og trøtt når jeg er syk, eller burde jeg være bekymret?

Svar:
Vi ønsker selvfølgelig alle sammen at vi skal ha optimale forhold i svangerskapet til beste for både mor og barn, men det er ikke akkurat slik de blir for alle. Å være syk kan også en del av det hele, enten i relasjon til selve graviditeten eller som du nå opplever som en forkjølelse/influensa.
Dersom det hadde vært slik at fosteret ikke hadde tålt dette, ville vi som art ikke overlevet. Jeg synes derfor at du ikke skal bekymre deg. (Organene til ditt foster er også ferdigdannet  på denne tiden)
Det er helle ikke uvanlig å ikke kjenne daglige spark på denne tiden.
Ønsker deg god bedring og lykke til videre!
Hilsen Monica.