Spørsmål:
Har hørt så mange forskjellige meninger om det er farlig å ligge på magen eller ikke. Er nå 12 uker på vei og har ikke mage. Sover stort sett best på magen (blir for tiden veldig trøtt i ryggen av å ligge på siden). Hvor lenge kan jeg fortsette med dette? ungen blir vel helt klemt etterhvert.

Svar:
Du kan ligge på magen så lenge det føles komfortabelt. Du behøver ikke ta noen hensyn enda. I uke 12 ligger dessuten ditt lille foster nede i bekkenet godt beskyttet. Etterhvert som magen vokser og blir stor vil du nok ikke ligge flatt på magen men kanskje mer i mage/sideleie.
Barnet vil også si i fra selv om mors stilling føles ubehagelig. Det er så fint å få direkte beskjed; det blir urolig og roer seg ikke før mor sørger for bedre komfor.
Bare gled deg til fortsettelsen. Det er spennede med den voksende magen og kommunikasjonen med barnet.
Hilsen Monica.