Spørsmål:
hei jeg er en jente på snart tyve år, jeg er gravid med mitt andre barn. røyket i begynnelsen med første også sluttet jeg, men begynte å røyke igjen etter amminga. synes det er veldig vanskelig å slutte nå. røyker aldrig mer enn fem om dagen og røyker lite, og mild røyk, er det veldig stor sjans for skade ?? spiser sunt ellers.er fem og en halv måned på vei.

Svar:
Det aller beste du kan gjøre for barnet ditt er å slutte å røyke!
Jeg vet at det kan være vanskelig, men spør jordmor/fastlegen din om hjelp. Man trenger det, og det er mange som har utdannet til å hjelpe kvinner og menn med røyke avvenning rundt omkring i landets kommuner.
Men,- du har jo klart det før- Det er fantastisk godt å vite. Så kan du klare det igjen. Bare bestemm deg!
Det er ille for det lille barnet som ligger i magen uten mulighet til selv å påvirke hva det blir utsatt for av så helseskadelige stoffer. Det er ikke bare nikotinen som er skadelig, men alt det andre av farlige stoffer som røyken også inneholder.
Jeg håper du klarer å fokusere på barnets helsepotensiale og ditt ansvar du har for det.  Det er flott å kunne bære frem et nytt liv, men det er også knyttet forpliktelser til det.
Slutter du å røyke nå, og bestemmer deg for aldri mer, vil du og hele din familie få helsegevinst av det.
Ønsker deg alt godt videre, og håper du lykkes med dette viktige prosjektet!
Hilsen Monica.