Spørsmål:
hei jeg lurte på om det er normalt med litt protein i urinen under svangerskap? har hørt at man skal være obs på det spes. mot slutten av svangerskapet?! jeg har vært til kontroller 7-8 ganger i løpet av de 26 ukene jeg nå er på vei, og har alltid 1+ av protein. I tillegg har jeg hatt leukocytter som har gradvis blitt mer av...har nå fått trimetoprim for mulig urinveisinfeksjon... er redd for at det kan utvikle seg til preklampsi. kan man forveksle uvi med preklampsi? blodtrykket mitt er det ikke noe i veien med tror jeg, det er ialllefall ikke høyt og har ikke steget så mye av gangen. har hatt noen få ganger hvor føttene min og spes. tærne har hovnet opp men så blitt normale etter en stund. håper du kan svare på dette! hilsen camilla

Svar:
Man kan ikke forveksle UVI med svangerskapsforgiftning.
Svangerskapsforgiftning er en alvorlig komplikasjon som alle i svangerskapsomsorgen er opptatt av og tar på alvor. Jeg tror du kan ta det helt med ro og stole på at de rundt deg har det under kontroll.
For å ha svangerskpasforgiftning MÅ kvinner ha både blodtrykk forhøyelse og eggehvite i urinen.
Hevelse er det derimot helt normalt å ha når man venter barn. Dine høres moderate ut.
Eggehvite i urinen kan være helt uskyldig, eller det kan være tegn på nyersykdom. Det er ikke uvanlig at gravide har det uten at det verken er nyresykdom eller svangerskapsforgiftning.
Jeg vil likevel råde deg til å ta en pratt med jordmor/legen du går til kontoll hos.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.