Spørsmål:
Hei. Datteren min på 30 år er snart 17 uker gravid med nr. 2 og har pådratt seg mageinfluensa. Hun kaster opp, har diarè og er fryktelig slapp. I tillegg har hun vært mye kvalm med oppkast hittil i svangerskapet, skjønt det var begynt å gi seg nå. Men spørsmålet mitt nå er altså - er det på noen måte farlig for fosteret dette at hun nå er så syk som hun er? Vi vet at dette er et virus- eller bakterieinfeksjon fordi datteren hennes hadde det først, og "halve" byen ligger i det samme.

Svar:
Det aller beste for et foster er selvfølgelig at mor er 100% frisk under hele svangerskapet.
Men,- slik er det ikke for de fleste av oss. Dessverre blir også gravide kvinner syke.
Det pågår en stor mor/barn undersøkelse i Norge nå for å få mer kunnskap om hva som kan påvirke fosteret i mors liv. Her spør vi detaljert om alt fra hva mor spiste til hvilke sykdommer hun hadde mens hun var gravid. Så skal disse barna følges opp videre i livet, og forhåpnetligvis kunne gi oss ny viten.
Til ditt spørsmål kan jeg derfor bare svare at dette vet vi lite om. Jeg vil tro at det er liten grunn til å engste seg. Fosteret har første prioritet, og klarer seg på lite. Det er mors kropp som må betale prisen.
Det er nok viktig at datteren din gir seg litt tid til til å komme seg igjen. Dessverre er det så mange krav til oss i dag at folk sjelden tar seg tid til å bli ordentlig friske før de gå på jobb igjen. Det er det mange som betaler en stor pris for.
Mors omsorg er uvurderlig!
Hilsen Monica.