Spørsmål:
Jeg har nettopp vært inne til min andre ultralyd, og fikk greie på at jeg hadde mye fostervann. Det skyltes at jeg var litt glad i godterier, mente legen, mens jeg selv synes ikke jeg har spist SÅ mye. Han mente også at jeg lå "høyt oppunder taket" for å selv få sukkersyke, da glukoseinnholdet var rundt 6.2, halvtimen etter jeg hadde spist et måltid.
Legen ba meg holde meg unna melkeprodukter, juice og frukt, samt godteri. Jeg er nå i uke 37, og ingen har sagt noe før! Er ikke dette litt rart? Er det farlig med mye fostervann?

Svar:
Svar: Hei Hanne!
Jeg forstår godt at du synes rådene ble gitt litt i seneste laget, men på en annen side kan det enda være noen uker til babyen din kommer (om du for eksempel går 14 dager over termindato.) Du har kanskje lest om babyer som blir for store fordi mor spiser mye søtt i svangerskapet.
Det er imidlertid ukjent for meg at gotterispising skulle påvirke produksjonen av fostervann.
Det er ikke farlig med mye fostervann, og det er svært forskjellig fra kvinne til kvinne hvor mye fostervann de har. Noen har til og med lite fostervann.
Hvis du er usikker og dette bekymrer deg kan du be om en prat med legen som foretok kontrollen, evt. snakke med jordmor/legen som du går til kontroll hos.
Lykke til videre! Hilsen Monica