Spørsmål:
hei, jeg er 8 uker gravid og før vitte jeg det ,jobbet og løfte veldig tungt ting og nå jeg er redd hvis det kan være farlig for miit barn. nb: jeg har akkurat ett år siden i kom i norge er gift med norsk mann, derfor kan jeg litt norsk ... takk skal du ha for svar hilsen feryel

Svar:
Hei! Jeg synes du skriver veldig bra norsk etter bare et år i Norge. Gratulerer med graviditeten!
Du kan ta det helt med ro. Et lite foster på 8 uker veier nesten ingen ting. Siden tidenes morgen har kvinner brukt kroppen sin, også mens de ventet barn. Svangerskap er ingen sykdom.
Er du frisk og sterk kan du leve om før graviditeten. Når magen vokser blir det naturlig å ta hensyn til den. Vi råder gravide kvinner til å ta vare på seg selv, hvile og lytte til hva kropen sier. Det bør du også gjøre.
Har du en jobb med mange tunge løft gjennom hele dagen bør du få avlastning nå, evt. dele opp det du skal løfte slik at det ikke blir så tungt.
Lykke til videre!
Hlsen Monica