Spørsmål:
Hei, og takk for bra side. Jeg har hatt herpes 2 i flere år, og under min graviditet vært litt plaget med utbrudd. Uke 34 nå.. utbruddet pleide alltid å komme på samme sted, men denne gangen har jeg fått sår og blemmer ett annet sted, og det gjør vondt denne gangen også. Mitt spørsmål er, det er vel ikke førstegangsutbrudd når man får herpes på ett nytt sted?? Jeg er jo bærer av viruset. Men en venninne mente at det var er førstegangsutbrudd siden jeg fikk nytt sår. Ble så bekymret nå, da jeg har lest om herpes og smittefaren over til barnet hvis det er førstegangsutbrudd.. Kan herpes smitte fra sted til sted hvis man klør etc?? Håper du kan hjelpe meg!!

Svar:
Det er ikke førstegangs utbrudd selv om du får sår et annet sted. Det kan være tilfeldig, men i graviditeten er din motstandskraft noe redusert og kanskje det er grunnen.
Det er størst fare for smitteoverføring til barnet om det er et kraftig  førstegangs utbrudd rett før termin.
Du bør ta det opp  med jordmor/fastlegen.
Har du et aktivt utbrudd før fødselen starter, er det vanlig å forløse med keisersnitt.
Du kan ikke "smitte " deg selv selv om du klør. Du har viruset i kroppen som vil være der for alltid, men utbruddene kan bli sjeldnere.
Ønsker deg lykke til med de siste ukene.Takk for hyggelig tilbakemelding.
Hilsen Monica.