Spørsmål:
hei jeg er gravid i uke 9 + 5 og har kannin, men jeg lurer på om det er falig med kannin i huset gjennom svangerskapet? Får ikke omplassert hann:s

Svar:
Gratulerer!
Det er ikke kjent for meg at gravide skal være forsiktig med kaniner.
Om du ønsker å være forsiktig kan du bruke hansker når du renser bur og fjerner avføring, eller la partneren gjør det.
Når du steller og stuller med den er det lurt med håndvask og ikke la den være helt oppe i munnen din.
Ellers kan jeg forteller seg at du er heldig som har et kjæledyr.
Nyere forskning konkluderer med at livet med kjæledyr er enda bedre enn tidligere antatt. Dr. Froma Walsh ved universitet i Chicago forteller til  tidsskriftet "Hundesport" Nr.1/10 at flere av menneskers psykososiale behov kan tilfredsstilles av kjæledyr. De reduserer stress, de gir selskap og kjærlighet, og de trøster. Faktisk er kjæledyr bedre til å redusere de skadelige effektene av stress enn det ektefeller eller venner er.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.