Spørsmål:
hei
Jeg har akkurat fått bekreftet graviditet etter IVF. Har de siste årene trent regelmessig styrke med strikker o.l. og aerobic /step.
Leser på internet at man ikke skal trene ved prøverør. brå endringer av bevelgser ?? Første runden jeg hadde med IVF fikk jeg beskjed om at jeg ikke skulle løte tung (mulig det var pga sår etter egguthenting) andre gangen fikk jeg beskjed om at styrketrening var greit men at jeg ikke skal hoppe og sprette. Så jeg er noe forvirret her. Ønkser jo ikke å gjøre noe som øker sjansen for abort.
Jeg har av den grunn ikke trent de siste 2 ukene men lurer på om jeg nå kan prøve å komme i gang

Svar:
Svar: Gratulerer med graviditeten! Jeg forstår at du blir usikker, og gjerne vil gjøre det riktige, men hva er det? Det er så individuelt hva kvinner trives med, og hva som gjøre kvinner godt i denne tiden. Jeg vil råde deg til å tenke nytt, og til å følge hjertet ditt nå i starten. Selvfølgelig skal du være i bevegelse og kunne trene. Men hva med å unne seg litt mindre aktivitet/intensitet, ikke måtte ta ut maksimalt for å være fornøyd, o.s.v. Naturopplevelser som kan fylle deg med sterke, vakre sanseinntrykk, samtidig som du blir svett på ryggen, kan kanskje gjøre deg og det lille fosteret vel så godt akkurat nå? Energi er så mangt……..
Lykke til med ditt nye liv som nygravid!
Hilsen Monica.