Spørsmål:
Heisann. Jeg var inne på sykehuset for å ha en conisering 9 mars, og når jeg hadde eggløsning 12 april så har det blitt befruktet. Nå er jeg 7+5 uker på vei, men klarer ikke å la vær å beskymre meg for at livmoren ikke blir plugget skikkelig igjen. Ble jo fortalt på sykehuset at det var litt større risiko for sen abort og tidlig fødsel. Skal på kontoll og ta ny celleprøve i juli/august, er det da mulig å få sjekket at livmormunnen er stram nok til å klare å holde den lille inni der? Har mistet to ganger før og vil svært gjerne ha barn. Skal til jordmor 6 juni, kanskje hun kan sjekke det?

Svar:
Jeg vil tro du får tilbud om god oppfølging i svangerskapet med vaginal UL der livmorhals og mormunn blir fulgt nøye. Du kan  ta det opp med jordmor og høre hvilke rutiner de har der du skal føde.
Når du kommer til kontoll i juli/august kan du også spørre om opplegg for videre oppfølging.
Heldigvis er livmorhalsen lang og kan tåle at litt av den fjernes. Jeg har fulgt kvinner som har hatt ukompliserte svangerskap og fødsler etter conisering.
Du behøver ikke være engstlig for om livmoren er "plugget igjen ordentlig", for det er den. Det er bare livmorhalsen som det er fjernet litt vev fra.
Ønsker deg alt godt! Ta godt vare på deg selv.
Hilsen Monica.